فهرست مطالب

اللغه العربیه و آدابها - سال نوزدهم شماره 57 (صیف 2023)

مجله اللغه العربیه و آدابها
سال نوزدهم شماره 57 (صیف 2023)

  • تاریخ انتشار: 1402/04/25
  • تعداد عناوین: 6
|
  • حسین الیاسی مفرد*، زینب قاسمی اصل صفحات 103-119
    لقد تجاوزت طرق معالجه النصوص إطار الاهتمام بالانساق الشکلیه واصطبغت طرق معالجه النصوص والخطابات بصبغه المنهجیه والعمق، لاسیما بعد ظهور الاتجاهات النقدیه الجدیده وخاصه بعد ولاده التحلیل النقدی للخطاب. معالجه الخطاب وفق هذا الاتجاه النقدی الجدید، تتم فی المستویات المختلفه وفی الحقیقه اللقاء مع النص لقاء منهجی موسوم بالعمق والرویه الشمولیه التی تطل علی الفضاء والاجواء المسهمه فی تکوین النصوص والخطاب وتحلیل الخطاب والعکوف علیه ومعالجه نوع النزوع الإیدیولوجی للخطاب ومعالجه علاقته مع ممارسات السلطه او دوره فی تغییر هذه الممارسات من المفاهیم الاثیره فی التحلیل النقدی للخطاب. من اهم مناهج التحلیل النقدی للخطاب منهج "لاکلا" و"موف" ویسعی هذا المنهج النقدی لتتبع حرکه الدوال المختلفه داخل الخطاب ویعالج الاشراط الوثیقه بین عناصر الخطاب وموضوعاته ومکوناته ویقوم بدراسه الدوال المرکزیه والمتحرکه فی الخطاب کما یبین الاتجاه الإیدیولوجی للخطاب وفعل الابراز والتهمیش والسجال الخطابی من المفاهیم الاساسیه المطروحه فی هذا المنهج النقدی. تحاول هذه الورقه النقدیه معالجه قصیده "اول الارض هذا" ل "علی جعفر العلاق" من الاصوات الشعریه الممیزه وفق منهج "لاکلا" و"موف" فی التحلیل النقدی للخطاب. تشیر النتایج إلی ان موضوع فلسطین یمثل الدال المحوری فی هذا الخطاب الشعری والسجال فی مستوی الخطابات یحدث بصراع الخطاب الشعری مع خطاب التطبیع والمساومه ویحتوی الخطاب الشعری علی مجموعه من الدوال المتحرکه التی تعزز الدال المحوری فی هذا الخطاب الشعری. یقوم الشاعر بالترکیز علی الدال المحوری وإبرازه عبر الوسایل الخطابیه التوثیقیه مثل تکرار لفظه فلسطین وابتناء عملیه النصوصیه للتاکید علی حتمیه خروج المحتل وتحریر فلسطین ویستخدم الشاعر لغه السخریه فی هذا الخطاب الشعری لتهمیش الآخر المحتل وتهمیش الخطاب العربی الحاضر ویقوم الشاعر فی خطابه الشعری بتقویض الانظمه الحاضره وحضور مجموعه من الدوال والإشارات الخطابیه التی تحمل وظیفه بث التوثیقیه والیقینیه فی میدان الصراع والنضال، تکرس الوعی الممکن المستقبلی للخطاب الشعری وعبر الاعتماد علی عملیه النصوصیه یسعی الشاعر فی هذا الخطاب الشعری لخلق الهیمنه للدال المحوری فی قصیدته بغیه خلق الحاله الانجذابیه المنشوده.
    کلیدواژگان: العراقی المعاصر، علی جعفر العلاق، التحلیل النقدی للخطاب، لاکلا وموف
  • یاقوته حاجی فلاحیه، حسن مجیدی*، مصطفی مهدوی آرا صفحات 121-136
    تتمحور فکره غرایس Paul grice حول العلاقه مابین الطرفین والتفاعل بینهما، ثم یفسرها حسب العوامل المحیطه بها. لذا فإن کل عملیه حوار تستلزم مجموعه من القواعد و المبادی ،وای خرق لتلک القواعد یودی إلی اختلال فی السیاقات والمعنی المباشر. قد استطاع الکاتب "علی سالم" و بجداره ان یربط المسرحیه المعنیه ارتباطا وثیقا بنظریه غرایس وانتهاک مبادیها و بالتالی وجود قول غیر مالوف مما یسبب خلق اجواء فکاهیه فی المسرحیه والتی یهدف من خلال هذه الفکاهه إلی التوعیه، فقد تمیزت المسرحیه باسلوبها الرایع المشوق البعید عن التعقید علی جرعه کبیره من الرومانسیه والمشاعر المختلطه مابین الفکاهه والحزن. اعتمد هذا البحث علی المنهج الوصفی والتحلیلی لیدرس براعه الکاتب فی استعراض اصول و قواعد نظریه غرایس لمبدا التعاون فی المسرحیه، وهی الکیف و الکم و المناسبه و الطریقه، ومن ثم محاوله خرق المبادی فی الوصول إلی غایه الحوار و توصیل و فهم المغزی من الحوار. وتظهر النتایج بان علی سالم یتمتع بالإبداع و التذوق الفنی فی اسلوب المسرحیه الکومیدیه وبالتالی عدم الإلتزام فی نظریه غرایس، ادی إلی الانتهاک فی مبادی التعاون وبالتالی الفکاهه. وتبرز الفکاهه الساخره بوضوح فی المسرحیه لنقل الواقع فی اطار فکاهی ومفعم بالمواقف المضحکه ؛ ویتناول من خلالها القضایا الإجتماعیه والثقافیه فی مصر وا نهیار القیم الاخلاقیه فی المجال التعلیمی والتربوی بشکل مبالغ به.
    کلیدواژگان: انتهاک مبادئ التعاون، علی سالم، مدرسه المشاغبین، نظریه غرایس
  • مهین ظهیری، ناصر زارع*، خداداد بحری، حیدر فرع شیرازی صفحات 137-152
    بعد مضی زمن طویل من العمل فی المسرح العربی، سعی هذا المسرح ان یصیغ مضامین تقترب من ذهن المتفرج فی مختلف البلاد العربیه، حیث تشکلت فکره تاصیل المسرح العربی، فظهرت اتجاهات کثیره کالمقلداتی والسامر والکومیدیا المرتجله والاحتفالیه، حیث اصبح اصحابها ینادون بها اعتبارا من ستینات القرن الماضی. إن السینوغرافیا بعد ان مرت بمراحل مختلفه وصلت إلی العصر الراهن، موکده علی تنسیق العناصر البصریه فی العرض بالآلیات بغیه تحقق المشارکه او الخیالیه شان العلاقه بین الشکل الفنی والجمهور. الباعث إلی هذه الدراسه هو لزوم العوده إلی التراث وإحیاء اعتباره الثقافی والتاریخی الذی قد تعرض للنسیان من قبل بعض دارسی المسرح فی الغرب، بذریعه العصرنه للعمل المسرحی. تسعی هذه المقاله التی اعتمدت فی بحثها علی المنهج التوصیفی التحلیلی دراسه السینوغرافیا التجریبیه للتمسرح الاحتفالی فی مسرحیه «ابن الرومی فی مدن الصفیح» إحدی آثار "عبدالکریم برشید" المسرحی المغربی الذی یعد اول من خطی خطوات جاده فی هذا المجال وترک بصمه ادبیه خاصه وحقق الهویه الاسلامیه، لترسم مدی نجاح الکاتب فی تحقق مظاهر الاحتفالیه ورفض معاییر الثقافه الکلاسیکیه الموروثه وقوالب الفکر الغربی. من اهم ما توصل إلیه الباحثون ان "برشید" استخدم فی مسرحیته هذه السینوغرافیات المتنوعه التی تدل علی مدی ثرایه وغناه فنیا وجمالیا وفضاییا حیث تتمیز مسرحیته عن مسرحیات اقرانه المغاربه بالتعامل مع التراث بشکل کبیر إلی درجه الهوس والجنون، والاهتمام الکثیر بالتنظیر والتاصیل والتاسیس، والانفتاح علی فضاءات رکحیه وسینوغرافیا، وهیمنه الرویه الاحتفالیه بشکل من الاشکال.
    کلیدواژگان: ابن الرومی، الاحتفالیه، السینوغرافیا، عبدالکریم برشید، المسرحیه
  • عاطی عبیات*، محمدحسین حردانی صفحات 153-170

    إن الاسلوبیه إحدی المناهج النقدیه المهمه التی یعنی بها النقاد اثناء دراستهم النصوص من الجانب اللغوی والنقدی، وقد بنیت علیها کثیر من الدراسات اللغویه. یرتبط الاسلوب بالنظام اللغوی، والمهنج الإحصایی احد المناهج اللغویه فی التحلیل الاسلوبی. وإذا اردنا ان نلخص الاسلوبیه بعباره موجزه نقول: إنها تسعی إلی دراسه الهیکل البنایی للشعر من خلال إلقاء الضوء علی الظواهر المتکرره فی النص وفقا للمستویات الثلاثه؛ الصوتیه والترکیبیه والبلاغیه، والکشف عن الموثرات البارزه التی استعملها الکاتب. ولا تعتمد الاسلوبیه علی شکل اللفظه فحسب وإنما علی عمق دلالاتها الکامنه فیها، متجاوزه مرحله التبسیط إلی مرحله اعمق، وذلک عندما تتعامل مع لغه النص تعاملا فنیا.  وبناء علی  تلک المعطیات تناول هذا البحث دراسه اشعار "رثاء الحسین(ع)" للشاعر العراقی"نزار الکنانی" فی دیوان «ملایکه الارض»، وذلک فی ضوء المنهج الوصفی-التحلیلی والإحصایی، بمعطیات علم اللغه والظواهر الاسلوبیه. یرثی الشاعر الکنانی الإمام الحسین (ع) باسلوب حزین ویذرف الدمع علی غربته وقتله الشنیع. فلهذا السبب و لغیره من الاسباب راح الشاعر یستخدم العبارات الحزینه والالفاظ الشجیه.  اما النتایج التی توصلت إلیها الدراسه فهی  تشیر إلی ان الالفاظ المستخدمه جاءت متناسبه مع فضاء القصاید الحزین، فاتی الشاعر بالفاظ متناغمه فی مواقع الشده والقوه، فوظف الاصوات المهموسه والرقیقه فی مواطن الهدوء والسکینه کما، وظف الالفاظ الفخمه ذات الرنین والشده فی مواطن القوه علی المستوی الصوتی. عمد الشاعر ایضا علی  تکثیف استدعاء التراکیب والصیغ التعبیریه التی تناسب المعانی وکثره المآسی التی وقعت فی کربلاء.

    کلیدواژگان: الاسلوبیه، الرثاء الحسینی، الشعر العراقی، نزار الکنانی
  • عبدالاحد غیبی*، شهلا حیدری، جواد دامادی صفحات 171-186
    تعکس القصیده السردیه مبتغاها عبر العلایم والاشکال المختلفه إضافه إلی القسم المنطوق منها. فیستعیر شاعرها عده طرق بمهاره بالغه لیعبر عما یجول فی ذهنه، حیث  یصنع منها قصیده معماریه یبنی علیها إنتاجه التعبیری ویربط ما بین نظامها اللغوی وشکلها الهندسی بطریقه لا یمکن فصلهما عن بعض، حتی تصبح الصوره البصریه بجانب نظام النص وجهین لعمله واحده. وهذا ما یجعل القاری یری انتقالها من الجانب المسموع إلی الجانب المریی، لیصنع منها قصیده ذات نص تاویلی تمارس عملها الإیحایی بواسطه تلک التغییرات، حتی تصبح هذه القصیده بشکلها الکتابی عنصرا فعالا یسهم فی إنتاج الدلاله والمعنی. یقوم هذا البحث بتسلیط الضوء علی ظاهره التشکیل البصری ولکن من رویه تختلف عن سابقاتها، من عدسه الاستعاره المضمونیه حیث اتخذت نماذج من اشعار الشاعر العراقی علی جعفر العلاق بناء علی المنهج الوصفی التحلیلی. تشیر النتایج إلی ان کل قاعده من هذه الظاهره المسماه بالتشکیل البصری هی تعبیر استعاری تاخذ نسقها المضمونی منها لتعبر عن مفهوم اراده الشاعر کروح تجسد التفاعل فی قصیدته، حتی تزداد کلماتها جانبا حرکیا علی ذلک المکتوب فیها. کما تبین ان الاستعارات التصوریه والبصریه والاستنتاجات الحسیه الحرکیه، من اقوی الاستعارات التی یمکن تنسیقها علی التشکیل البصری فی القصیده السردیه. حیث کانت الفیات التصنیفیه والتنبیات الکامنه ما بین هیکله القصاید وعلایم الترقیم، واستعارات الشکل التی بحث عنها "جونسون" و"لایکوف"، قریبه کل القرب من تلک التجسدات الحرکیه والبصریه التی کانت منعکسه علی شکل القصاید.
    کلیدواژگان: الاستعاره المضمونیه، التشکیل البصری، علی جعفر العلاق
  • سعید کریمپور، سید سعیدرضا منتظری*، کمال باغجری صفحات 187-204

    إن لفظه الجلاله "الله" هی اهم لفظه استخدمت للإشاره إلی الرب فی اللغه العربیه؛ وقد تضاربت الآراء واختلفت حول ما إذا کانت اللفظه عربیه اصیله ام دخیله من لغات سامیه او غیر سامیه اخری. وهذه الخلافات اکثرها ناجمه عن ان دراسه الجذور التاریخیه للفظه الجلاله "الله" لهی دراسه واسعه النطاق ترتبط بمختلف التخصصات منها التاریخ وعلم الآثار وعلم اللغه والإلهیات وغیرها. وعلی هذا، تعنی المقاله الحاضره بدراسه لفظه الجلاله "الله" وتتبع جذورها فی اللغات الاخری اعتمادا علی دراسه الوثایق التاریخیه وقواعد علم اللغه وعلم اصول الکلمات وبتبنی اسلوب وصفی-تحلیلی. ویظهر من خلال هذه الدراسه ان لفظه الجلاله "الله" هی الشکل المحول لمفرده "آلاها" السریانیه التی تعنی الرب؛ وقد تم هذا التحول وفقا لعملیه لغویه معقده سلطت الدراسه الضوء علیها من منظوری النطق والکتابه. وقد سعت الدراسه إلی تبیین العملیه تلک من جهه، وإیضاح الحالات المختلفه لاستخدام لفظه الجلاله "الله" فی القرون التی سبقت ظهور الإسلام من جهه اخری. وقد اثبت الدارسون ان الیهود والنصاری الناطقین بالعربیه کانوا یستخدمون لفظه "الله" فی العصور التی سبقت الإسلام للإشاره إلی المفهوم ذاته.

    کلیدواژگان: الله، الإله، القرآن، العربیه، السریانیه
|
  • Hosein Elyasi Mofrad *, Zeinab Ghasemiasl Pages 103-119
    With new critical tendencies, especially after the emergence of critical discourse analysis, text analysis methods surpassed the structure framework Analyzing texts and discourses has become an, organized and deep index. Examining the address with this new critical method is conducted at various levels. text analysis is a systematic, deep and comprehensive analysis that relies on the context and atmosphere of text and discourse production. Analyzing the discourse and focusing on it, examining the ideological tendency of the speech and its relationship with the power relations or the role of the address in changing these relations are among the chief concepts in critical discourse analysis. Lacla and Mouffe's model is one of the most important methods of critical discourse analysis that makes an effort to investigate the movement of different signifiers within the discourse. It also examines the deep connection between the elements, topics, and components of discourse and central and floating signifiers. Also, the ideological tendency of speech, the process of highlighting and marginalization, and discourse conflict are among the fundamental concepts raised in this critical approach. This research aims to study the ode "This is the Beginning of the Earth" by Ja'far al-Allaq, one of the prominent poets of Iraq, with the critical discourse analysis approach of Lacla and Mouffe. The research results suggest that Palestine is the central signifier of this poetic discourse and that there is a discourse conflict at different levels, with the conflict between the resistance discourse and the discourse of normalizing relations with Israel. This poetic discourse consists of floating signifiers that reinforce the central signifier. By focusing on the significant signifier, the poet accentuates the concept with discourse instruments such as repeating the word Palestine and emphasizing the certainty of the occupier's departure and freedom of Palestine. In this poetic discourse, the poet seeks to marginalize the occupier and the current Arab address by mockery. The poet condemns the current government in his poetic speech. The presence of a set of discourse signifiers and symbols that carry the task of reassuring and hope in the field of conflict injects specific knowledge and awareness to establish a promising future; Moreover, by using intertextuality, it seeks to strengthen the hegemony of discourse and reinforce the central signifier to create a state of desirable tendency.
    Keywords: Ali Jaafar Al-Alaq, Contemporary Iraqi Poetry, critical analysis of the discourse, Lacla, Mouffe
  • Yaghoteh Haji Fallahie, Hassan Majidi *, Mostafa Mahdavi Ara Pages 121-136
    Humor and laughter are the essential pillars of Arabic literature in expressing reality and highlighting society's ideas so it is challenging to represent them in real life. It has attracted the interest of writers and writers on the theater stage. Many have started to reflect on the bitter reality cynically and funnily. In drawing the smile on the lips, the Egyptian playwright Ali Salem. Salem excelled in his unique play - The School of the Hooligans - which is the most prominent in the history of the Arab comedy theater. Theatrical events revolve around the united subject. The teacher was able to master her intelligence and patience. Minds and hearts together at the same time. Violation of the principle of quantity and proportionality more than the other two principles in this play. As Essential techniques for expressing issues related to indirect comprehension are related to speech interpretation and analysis. The author uses folk literature in a simple and unassuming way and tries to put a smile on the lips of the reader. At the same time, he has portrayed criticism of the cultural community.
    Keywords: Ali Salem, Grais, School of Rioters, Theory of Grace, Violation of Principles of Cooperation
  • Mahin Zohairy, Naser Zare *, Khodadad Bahri, Seyyed Haydar Fare Shirazi Pages 137-152
    After a long time of working in the Arab theater, this theater sought to formulate contents that approach the mind of the spectator in the various Arab countries, where the idea of ​​rooting the Arab theater was formed with the emergence of many trends such as Al-Mukladati, Al-Samer, and the improvised and celebratory comedy, calling for it by its owners, starting from the sixties of the last century. After passing through different stages, the scenography reached the current era, emphasizing the coordination of visual elements in the show with mechanisms to achieve participation or imaginativeness, as is the relationship between the artistic form and the audience. The motive for this study is the need to return to the heritage and revive its cultural and historical considerations, which some Western theater scholars forgotten, under the pretext of modernizing theatrical work. This article, which relied on the descriptive analytical approach, seeks to study the experimental scenography of ceremonial theater in the play " Ibn al-Roumi in the shanty towns, " one of the works of Abd al-Karim Bersheed, the Moroccan playwright, who is considered the first to take serious steps in this field, leaving a unique literary imprint and achieving the Islamic identity, drawing The extent of the writer's success in realizing the aspects of celebration and rejecting the standards of inherited classical culture and the molds of Western thought. One of the most important findings of the researchers is that Berchid used various scenography in his play, which indicates the extent of his richness and richness artistically, aesthetically, and spatially. Scenography and the dominance of the celebratory vision in some form.
    Keywords: Abdel Karim Berrechid, Festive, Ibn al-Roumi, Scenograph, Theatrical
  • Ati Abyat *, Muhammad Hussein Hardani Pages 153-170

    Stylistics is a critical approach among critics concerned with studying texts from the linguistic and crucial sides, and many linguistic studies are based on it. Style is related to the linguistic system, and the statistical approach is one of the linguistic approaches in stylistic analysis. If we want to summarize stylistics in a brief phrase, we say that it seeks to study the structure of poetry by shedding light on the recurring phenomena in the text according to the three levels; Vocal, structural, and rhetorical, and revealing the prominent influences used by the writer. Stylistics does not only depend depend not only on the form of the word but also the depth of its underlying connotations, bypassing the stage of simplification to a deeper location when it deals with the language of the text artistically. Based on these data, this research dealt with the study of the poem "Lamentation of Al-Hussein (pbuh)" by the Iraqi poet "Nizar Al-Kinani" in the "Angels of the Earth" collection, in the light of the descriptive-analytical and statistical approach, with the data of linguistics and stylistic phenomena. The poet Al-Kinani mourns Imam Al-Hussein (PBUH) sadly and sheds tears over his estrangement and heinous killing. For this reason and other reasons, the poet used sad expressions and words. The study result indicate that the terms used were in proportion to the space of sad poems, so the poet came up with harmonious words in the places of stress and strength. Luxurious, resonant, and intense in forces at the vocal level. The poet also intensified the invocation of expressive structures and formulas that fit the meanings and tragedies in Karbala.

    Keywords: Husseini Lamentation, Iraqi Poetry, Nizar Al-Kinani, Stylistics
  • Abdolahad Gheibi *, Shahla Heidari, Javad Damadi Pages 171-186
    The new poem expresses its meaning through different symbols and forms. The poet borrows several ways with great skill to tell what is on his mind, from which he makes an architectural poem on which he builds his expressive production and links between its linguistic system and its geometric form in a way that cannot be separated from each other so that the visual image next to the text system becomes two sides of the same coin. This makes the reader see its transition from the audible to the visual side. Thus, he made a poem with an interpretive text that exercises its suggestive work through these changes until this poem, in its written form, became a practical element that contributes to the production of significance and meaning. This research sheds light on the phenomenon of visual formation, but from a different vision from its predecessors, through the lens of  Thematic metaphor, where we took models from the poems of the Iraqi poet Ali Jaafar Al-Alaq based on the descriptive analytical method to analyze this study. The results indicate that each rule of this phenomenon called visual formation is an allegorical expression that takes its conceptual format to express the concept that the poet wanted as a soul that embodies the interaction in his poem to give its words a kinetic aspect to that written in it. It was also found that visual metaphors, visual metaphors, and sensory-motor inferences are among the most potent metaphors that can be coordinated in the visible form in the narrative poem. The classification categories, our inherent predictions between the structure of the lyrics and the punctuation marks, and the metaphors of the form discussed by Lakoff & Johnson were close to the visual and kinetic incarnations reflected in the form of the poems.
    Keywords: Ali Jaafar Al-Allaqh, Thematic Metaphor, Visual Composition
  • Saeid Karimpour, Sayyed Saeid Reza Montazery *, Kamal Baghjari Pages 187-204

    The debate on the word “Allah” etymology is pervasive. Because of its interrelations with various disciplines such as history, archeology, Semitic languages, and theology, the detailed analysis of the topic demands mastery of all these sciences. The word’s slightly different pronunciation from the corresponding term referring to Almighty God in the scriptures of pre-Islamic Abrahamic religions has sometimes incited religious disputes leading some to cast doubts on the name’s identical referent. This article demonstrates that the origin of the word “Allah” is the Syriac word “Alaha,” meaning “God,” and while studying linguistic changes of this word over time also proves it to be cognate with the Hebrew words “oluh,” and “Alvah” in Torah. Furthermore, this paper shows that in pre-Islamic centuries, Arabic-speaking Jews and Christians used the same word, “Allah,” to refer to the concept of the Supreme God.

    Keywords: Allah, Christianity, Judaism, Quran, Saudi Arabia